blogi

Hallituksen täydellinen autoveromunaus

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288644238599.html

 

Kun hallitus ei kuuntele kansaa saatika sellaisia henkilöitä jotka autoverotuksesta jotain tietävät, tapahtuu munauksia. Hallitus laskee yleensä aina sen varaan että kansa ostaa autoja ja jatkaa autoilua vaikka autovero kiristettäisiin pilviin asti. Mutta 2012 kansalle tuli raja vastaan. Itse olin jo viime eduskuntavaaleista asti (ja sitä ennenkin) kampanjoinut aktiivisesti autoveron mielettömyyttä vastaan. Autovero olisi välittömästi ajettava alas ja vero kerättävä muilla konsteilla.  Olisiko hallituksen kannattanut kuunnella kansaa, niin nyt ei olisi 60 miljoonan lovea budjetissa? Toisaalta 60 miljoonaa on Jygälle ja Jutalle pikkuraha - he vinguttavat valtion luottokorttia ja ottavat mukisematta velkaa sen verran, että lovi saadaan paikattua. Mutta tämä on huonoa talouspolitiikkaa. Hallitus tekee virheen ja virhe paikataan velalla. Kuitenkin autovero olisi ollut helppo lakkauttaa kertarytinällä ja siirtyä verottamaan autolla ajamista ostamisen sijaan.

60 miljoonaa ei ole myöskään koko totuus. Valtiolta menee tämän lisäksi useita miljoonia vuodessa autoverobyrokratiaan, ja verovalitusten käsittelyyn. Eikä loppua tälle idioottimaisuudelle ole näköpiirissä. Ollilan "isovelivalvoo" -systeemi kestää vielä monta vuotta ennekuin se on edes kokeiluasteella. Mutta sitä ennen Suomen autokanta vanhenee, ruostuu ja turvallisuus heikkenee vuosi vuodelta. Sitäpaitsi Ollilan systeemikin herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

Olen tuonut autoja maahan -80 luvun lopusta aina näihin päiviin asti. Haen autot aina itse ja näillä hakureissuilla tapaa monenlaista autonhakijaa. Ja monenlaista keskusteluakin viriää. Jokainen ihmettelee sitä miksi Suomessa lätkäistään enemmän veroa autoon kuin mitä auto esim. Saksassa maksaa? Miksi kymmenen vuotta vanha alle 60.000 euroa maksava auto saa Suomessa 63.000 euroa autoveroa?  Miten Suomen hallitus silti asettaa tavoitteekseen autokannan nuorentamisen kun verotus nimenomaan estää sen?  Ministereiden olisi joskus syytä kuunnella kansaa niin he välttyisivät tämäntyylisiltä mokauksilta. Mutta kansaa kuunnellaan vain pari kuukautta ennen vaaleja ja kuunteleminen lakkaa  seuraavaksi neljäksi vuodeksi vaali-iltana klo 20.00.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (29 kommenttia)

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Esitän polkupyöräveroksi 5000,- per pyörä. Tuollainen ilmainen hupi on saatava loppumaan.

Käyttäjän JukkaMattsson kuva
Jukka Mattsson

Mopo-, Suksi-, Rullalauta- ja Rollaattorivero otettava käyttöön välittömästi ettei kukaan saa hyötyä... niin, ja lisäksi harmaatuonti estettävä.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Hyvä kirjoitus!! Minä olen sitä mieltä, että Ollilan kilometriperusteinen verotus puutteineenkin olisi paljon oikeudenmukaisempi kuin tämä Suomen malli, jossa auton hintaan lätkäistään riistovero. Ollilan malli lähtee siitä, että joka ajaa se maksaa ja auton ostohintaan ei lätkäistä veroa, elikkä autovero poistettaisiin. Jotkut näyttävät sekoittavan autoveron ja nämä autonkäyttöverot ja polttoaineverot keskenään. Olenko oikeassa?

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Ollilan järjestelmän veronkeräyskulut ovat niin kalliit, että ei sellaista voi kannattaa. Järjestelmä on muutenkin susi.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Kuka laskenut ja mistä ne löytyvät?

Käyttäjän JuhaniKhr kuva
Juhani Kähärä Vastaus kommenttiin #4

Ollilan työryhmän raportissa: 330+130 miljoonan alkuinvestointi + 130 miljoonaa vuodessa. Sivuilta 48 ja 50.

http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?fold...

Käyttäjän ollisaarinen kuva
Olli Saarinen

Ollilan työryhmä ei esitä asiallista syytä siihen, miksi autoveroja ei voisi periä kokonaan polttoaineverona. Tällöin säästettäisiin veronkantokuluissa kun ehdotettu kilometrivero lisäisi kantokuluja ja olisi varsin kallis periä.

Työryhmä on muutenkin perusteiltaan ristiriitainen. Välillä todetaan, että autoilua verotetaan puhtaasti veronkeruusyistä, välillä taas sopivasti käytetään ohjausargumenttia. Fossiilisen polttoaineen käyttö on mielestäni hyvä autoilun veroperuste, koska sähkökin voidaan verottaa sen tuotannon lähteellä.

Käyttäjän JuhaniKhr kuva
Juhani Kähärä

Kyllähän ne perusteet sieltä raportista löytyivät. Tässä tärkeimpiä:

1. Kilometrivero on tehokas liikennepolitiikan väline.
2. Estetään vähäpäästöisten autojen ja sähköautojen aiheuttama veropohjan rapautuminen.
3. Mahdollistaa älykkään liikenteen.

Se on kyllä totta, että liikenteen verotus on vähän ristiriitaista, koska verokertymä ei saisi heiketä radikaalisti, mutta päästöjä pitäisi vähentää. Mielestäni kilometrivero on hyvä ajatus, sillä sen avulla voidaan ohjata autoilua vähäpäästöisempään suuntaan ja samalla kerätä haluttu summa veroja kohtuullisella vaivalla. Lyhyellä tähtäimellä autovero voitaisiin siirtää suoraan polttoaineveroon, mutta pitkällä tähtäimellä tämä ei tule toimimaan tekniikan kehityksen takia.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Itse laskeskelin, että on kannattavampaa luopua autosta kokonaan, koska sen kulut edustavat huonommin palkatuissa hommissa 3-4 kuukauden työsuoritusta vastaavia ansioita.

Koska nyt on muutenkin työstä ylitarjontaa, voin poimia ainoastaan kannattavammat keikkaduunit ja etätyöt ja parantaa sitä kautta kilpailijoiden kannattavuutta sekä antaa työtilaisuuksia muille. Yrittäminen on toki jätettävä sikseen, koska se edellyttäisi aktiivista autoilua ja joudun kantamaan itse riskit siitä, että saan siitä aiheutuvat kulut peittoon ja sen lisäksi myös palkkaa.

Ymmärtäisin toki, jos autoverotus tukisi jotakin pitkän tähtäimen strategista linjausta, mutta kun kyseessä on verotuottojen maksimointi hyvin vähäisin positiivisin vaikutuksin, niin käytän tässä vaiheessa kuluttajalle kuuluvaa äänioikeutta tällä tavoin.

Uusiin autoihin liitetään aivan liikaa odotuksia niiden turvallisuuden tai ympäristöystävällisyyden suhteen. Koslaa enemmän on vaikutusta kuskilla ja kelillä.

Käyttöön perustuva vero on toki parempi ja helppo toteuttaa. Huoltarin mittariin vain korkeammat hinnat ja sitä rataa. Työmatkat saa vähentää verotuksessa, joten sorsii ainoastaan yrityksiä, jotka eivät halua maksaa työntekijöilleen kuluja vastaavaa palkkaa. Kilpailuasetelma on toki vähän epäedullinen, kehitysmaiden kanssa samalta viivalta, joten täytyy odotella meikäläisen kulurakenteen vaipumista vastaaviin lukemiin ennen suurempia ponnistuksia. Tai sitten aktivoiduttava ajamaan erilaista politiikkaa.

Satelliittiin ja teknisiin vempaimiin perustuva verotus on oikein hyvä syy olla hankkimatta autoa enää lainkaan. Autoissa on muutenkin liikaa teknisiä vikoja ja niistä aiheutuvia harmeja + kuluja.

Juhani Kahela

Ei riitä, että verotusta muutetaan. Ainoa oikea tie on pudottaa veroasteemme 58 prosentista reilusti alle 50 eli kerätä veroja paljon, paljon vähemmän. Osa tästä verosäästöstä tulee kohdistua autoiluun niin, että autoilun hinta Suomessa normalisoituu Saksan tasolle.

Käyttäjän akinieminen kuva
Aki Nieminen

Todella surullista kehitystä ja vielä käsittämättömämpää, että me kansalaiset joudumme katsomaan vierestä. Toivottavasti seuraavissa vaaleissa tapahtuu isoja muutoksia.

Käyttäjän tommijalava kuva
Tommi Jalava

Verotus on hyvä nimenomaan niin päin, että ajaminen pidetään halpana ja ostaminen kalliina. Ne ostaa joilla on rahaa. Pienemmälläkin budjetilla on hyvä päästä liikkeelle pitkien etäisyyksien maassa. Minulla on -79 Lada odotamassa pientä kunnostusta ja täyttää sinänsä erinomaisen auton kriteerit: kestävä, yksinkertainen ja kulkee 100% refuel-bensalla, eli on jopa ekologinenkin. Sellainen malli, jossa jokaisen odotetaan hankkivan uusi, ympäristöystävällisempi malli joka 5. vuosi, on järjetön.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#14
Voit ajaa Tommi Ladallasi, vaikka autovero poistetaan. Paljonko Tommi saat nykyisestä autoverosta itsellesi?

Käyttäjän tommijalava kuva
Tommi Jalava

Tiukkaa voi tehdä, kun vero aletaan kerätään kilometriperusteisesti! Eihän tässä ole kyse siitä, että minä tai kukaan veroja saisi, vaan siitä, että miten verot kerätään. Keräämättähän ne eivät jää. Parempi kerätä niin, että suositaan hyviä vuosikerta-autoja kuin ostetaan jatkuvasti uutta ulkomaista kertakäyttöryjää.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Autoveron poiston myötä myös uuden Ladan hinta puolittuisi ja vastaavasti myös käytetyn. Paljonkohan maksaa Virossa, Ruotsissa tai vaikkapa Saksassa vuoden -79 mallia oleva Lada?

Käyttäjän tommijalava kuva
Tommi Jalava

En tiedä. Minä sain omani savosta ilmaiseksi. Veron poistaminen ei olisi helpottanut yhtään. Kilometriperusteinen verotus sen sijaan iskee. Ihme elleivät määrää vanhalle autolle vielä korkeampaa veroa! Joihinkin saksalaisiin kaupunkeihin ei kai vanhalla autolla enää olekaan asiaa. Sitä kai Artokin tässä ajaa.

Käyttäjän OlliTuovinen kuva
Olli Tuovinen

Lisäverottaminen (tai sen yrittäminen) on Suomessa poliittisesti helpompaa kuin menoleikkaukset. Korkeat autoverot toimivat lisäksi sopivina kateusveroina, juuri tuo 60.000€ + 63.000€ vero.

Äänestäkää ihmiset paremmin!

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Autoverossa on hyviäkin puolia.

Virolaisten itsetunto on noussut voimakkaasti suomalaisiin nähden.

Mersun, Audin ja bemarin ikkunasta on kiva katsella suomalaisten rotiskoja.

Viron eteläpuolelta taas löytyy vielä astetta vanhemmat autot. Vanhempia autoja ei sitten muualta EU:sta löydykään.

Käyttäjän OckuKuusava kuva
Ocku Kuusava

Itse en edes ole huomannut tämän hallituksen muttaneen autoverotusta mitenkään, mutta on aina mukava kuulla, jos intoa rittää maksaa jollain muulla nimikkeellä muiden autoveroja. Taidan itsekin vaihtaa tämän jälkeen kalliimpaan, suurempaan ja syöpömpään autoon. Toki naapurinkin, etten varmaankaan pääse kilpavarustelussa voittajana maaliin, mutta aina se on kotiinpäin jos autottomat minun verojani maksavat!

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Ocku ajattelee, että kerättävien verojen määrä on vakio. Verotusta pitää keventää.

Hallintoon menee nyt 60% ja toimintaan 40%. Ei tunnu kovin tehokkaalta.

Käyttäjän JukkaWallin kuva
Jukka Wallin

Matkustelin aikoinaan pariin kertaan etelä-Afrikassa 1989 ja toisen kerran keväällä 1990. Kerroin eräälle paikalliselle valkoiselle miehelle millainen käänteinen veroparatiisi Suomi oli silloin. Hän kauhistui ja ihmetteli mitenkä täällä voi edes asua tai elää tuollaisessa sorto- valtiossa! Katselin paikallisten autoliikkeiden ja muidenkin kauppojen hintoja ja siellä oli ainakin silloin lisätä vaatimattomat 10 % veroja. Meillähän jokainen tuote on verotettu suoraan vaatimattomasti 24%, saati autoverotus kun on vielä oma tieteenalansa.

Poliisi on ottanut itselleen kunnian siitä että kuolonkolarit ovat vähentyneet, ratkaisevasti. Mutta tosiasiassa vain teiden ja autokannan uusiutuminen estää tehokkaammin niitä syntymästä kuin mitkään liikennenopeus ratsiat, jotka vain sitoo poliisin vähäisiä voimavaroja vääriin kohtiin.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#23
Uskonsodissa ja hyvinvointivaltioissa on paljon samaa. Pyhän asian nimissä ryöstetään kansaa.
Uskonsodissa on hengenlähtö nopeampaa kuin hyvinvointivaltion jonoissa.

Tapio Vehmaskoski

Vuoden 2007 tilaston mukaan bensiiniauto (30000,- € hankintahnta) maksoi 808,- € per kk.

Dieselauto (hankintahinta 35000,- €) maksoi 857,- € per kk

Ajokilometrit 20000 km/v

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-elama/2008/03/2...

Ajokortin hinta:

Autokoulujen ajokorttikurssien keskihinnat Suomessa:
B-kurssi, perusvaihe 1 490 €
M-kurssi 466 €
A1-kurssi 971 €
AB-kurssi 2 259 €
BC-kurssi 2 304 €
II-vaiheen kurssi (koulun autolla) 310 €
Korotuskurssi A1-AB 1 307 €
Korotuskurssi B-AB (Iso-A) 825 €
Korotuskurssi B-BC 1 272 €
Korotuskurssi B-BC1 837 €

http://www.autokouluhinnat.fi/

Rikesakot: Rikesakoista suurin osa määrättiin autoilijoille, 95 prosenttia (276 000).
http://www.stat.fi/til/syyttr/2010/syyttr_2010_201...

Niin onhan meillä iso maa eikä raitiovaunu saati junaliikenne ulotu kaikkiin paikkoihin. Siitä huolimatta, miksi yleensä suostumme ostamaan auton?

Luvassa on dieselauton kallistuminen lähitulevaisuudessa! http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/dieselautot...

Mika Samuel Kiekkijev

Itse pahoin pelkään, että ns. Ollilan malli tulee kyllä käyttöön, mutta se lisätään nykyisten verojen päälle, jotka toki nekin ovat vain "väliaikaisia".

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#27
Tuo on perinne Suomessa. Mika Samuelia ei voi syyttää realismin puutteesta.

Käyttäjän AkiTernt kuva
Aki Terentjeff

Korkea autovero kertoo valtion päättäjien halusta pelastaa Suomalaisten henkiä ja se on todella pieni arvo sillä Suomalaiset maksavat nyt hengellään päättäjien Katainen kumppanit päätöksistä ja Jyrki vaan hymyilee!
Kansa on viisas ja siitä nuttii, joku äänestää jaloillaan ja suree maanmiehien kohtaloa!
Otan osaa! Nimimerkki BMW X6 ja kaikki herkut!

Janne Suuronen

Voi vain kysyä, että koska ja millä mandaatilla Liikenne- ja viestintäministeriö on muutettu kansalaisten kasvatuslaitokseksi ja autoilun vastaiseksi instituutiksi. Paljon muuhun käsitykseen ei voi tulla lukiessa tällaisia tavoitteita:
http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?fold...

Pienenä sivuhuomiona tuossa visiossa lisäksi on, että siinä siis halutaan edistää kävelyä & pyöräilyä, jolloin autoilua on aktiivisin toimin vähennettävä, mutta joukkoliikenteen vastustamisesta ei pyöräilyn ja kävelyn edistämisen nimissä oikeastaan puhuta mitään.

Liikenne ja viestintäministeriö näyttäisi olevan täysin vihervasemmmiston temmellyskenttä.

Toimituksen poiminnat