*

blogi

Autoilu ei ole rikollista puuhaa

  • Tästäkin tuli verot maksettua.....
    Tästäkin tuli verot maksettua.....


 

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005050068.html

Nyt se sitten alkaa näyttää varmalta - autovero poistuu! Autoveron poisto oli minun ykkösvaaliteemani 2011 vaaleissa jolloin vielä edustin KD:tä (Uusimaa). KD:n riveissä edelleen, mutta politiikassa vähemmän mukana. Tuolloin kenellekään toiselle ehdokkaalle ei tullut edes mieleen autoveron alasajo vaaliteemana. Seuraavissa vaaleissa 2015 Perussuomalaiset varastivat teemani ja kaikki sellaisetkin ehdokkaat, jotka eivät autoverosta mitään ymmärtäneet vaativat sen alasajoa suu vaahdossa.

Autovero on vuodelta 1958 asti pyörinyt kummajainen - dinosaurus - jonka olisi pitänyt kuolla sukupuuttoon jo aikapäiviä sitten, mutta sos.dem. Suomi on sen itsepintaisesti pitänyt mukana ja estänyt monen harrasteautoilijan unelmat. Monen lopullisesti. Niin moni autoilija on poistunut elämän valtatieltä joko yläkertaan tai....no....kyllä te tiedätte!

Itse aloitin harrasteautoilun heti samana vuonna kun kortinkin sain eli armon vuonna 1980, jolloin isäni osti minulle vuoden 1965 mallisen Plymouth Valiantin 1000 markalla ja siitä se homma sitten lähti. Jossain vaiheessa opiskeluaikoina kuvaan tuli mukaan autojen tuonti ulkomailta; ensin Amerikasta ja myöhemmin sitten Euroopasta. Autojen merkitkin vaihtuivat jenkeistä Ferrareihin. Aikoinaan 1980- luvulla, kun Jätkäsaaressa tullasin autoja, ihmettelin eräänkin valtiolle päin kallellaan olevan tullivirkailijan intoa iskea veroa harrasteajoneuvoihin oikein olan takaa. Autot piti näytää virkailijalle ja ostokuitit vannoa moneen kertaan oikeaksi eikä sittenkään meinattu uskoa. Elimme jälkiBreshnevilaistä aikaa Suomessa, jossa ihmisten tuli tyytyä Ladaan tai bussikyytiin. Amerikkalainen auto oli kirosana.

Mutta autokulttuuri jatkoi sitkeästi kasvuaan yhä uusien harrastajien innostuksen myötä ja yhtenä esimerkkinä tästä on Helsingin Cruising -illat. Perinne joka on spontaanisti alkanut 70-luvun lopulla ja elää  voimallisesti yhä tänäkin päivänä. Kukaan ei tietääkseni iltoja järjestä, mutta uskollisesti jenkkiautoileva kansa kokoontuu nykyään Kauppatorille joka kuukauden ensimmääinen perjantai. Jotkut hurjimmat jopa talvikuukausina!

Kun ikää kertyi, alkoivat jenkkiautot jäädä takavasemmalle ja painopiste pikkuhiljaa siirtyä Eurooppalaisiin; ensin brittiautoihin ja sitten saksalaisiin. Kuitenkin takaraivossa jyskytti nuoruuden haave Rooman kaduilta: Omistaa Ferrari! Koulussamme oli perinne, että abiturientit lähtevät kuvaamataidon opettajan johdolla pariksi viikoksi Roomaan  ja sen lähiseuduille kulttuuria oppimaan. Vuonna 1981 toukokuussa kun liikenne Rooman kaduilla iltaa kohden hiljeni, näin livenä elämäni ensimmäisen Ferrarin: 308 GTB:n! Äänet olivat mykistävät ja ulkonäkö hiveli silmää. Päätin, että tuollainen minullakin on jonain päivänä. Tällainen samanlainen haave on taatusti ollut monella muullakin pikkupojalla noihin aikoihin.  Aikaa kului ja vihdoin vuonna 2002 muutamaa kuukautta ennen kuin täytin 40 vuotta haaveeni toteutui. Ostin Ferrarin! Veroa maksoin siitä vain 6000 euroa ja rapiat, koska kyseessä oli 70-luvun tuote. Samana keväänä hankin toisenkin vastaavan, mutta siitä jouduin pulittamaan veroa yli  11.000 euroa koska se oli pari vuotta tuoreenpi. Laskiessani seteleitä Sörnäisten autotullauspisteessä harmittelin mielessäni Suomen typerää verokäytäntöä, joka rokottaa harrasteautoilijan kukkaroa todella pahasti. Toki sain muutaman verovalituksen myötä tästäkin autosta pari tonnia takasin, mutta silti liki parikymmentä tuhatta ko. vuonna valtion taskuun ei oiken innostanut.  Mutta avoin moottoritie ja ärjyvä kolmelitrainen V8 selkänojan takana ainakin jollain lailla korvasi menetettyjä* euroja.

Nyt ihan oikeasti alkaa näyttää sille, että autovero poistuisi kokonaan ja jopa ajoneuvovero laskisi lähes olemattomiin. Hienoa! Olen valmis maksamaan kilometreistä,  teistä tai ihan mistä vaan kunhan tuo aiemmin mainitsemani dinosaurus viimein tapetaan! Kontrollin alle en silti halua mennä. Jokin kiva könttämäksu auton moottorin koon ja asuinpaikkakunnan mukaan voisi olla paikoillaan, mutta ei missään nimessä mikään kyttäyslaite, jolla isoveli valvoo jokaista liikettäsi.

Autojen hinnat tulevat ropinalla alas ja niin pitääkin. Lamborghini Huracanin oikea hinta on n. 240.000 euroa eikä 520.000 euroa. Ferrari Clifornian oikea hinta on 198.000 euroa eikä 350.000 euroa. Ehkä viimein sekin pitää paikkansa, että on lottovoitto syntyä Suomeen. Tätä ennen se ei sitä ole ollut.

 

*kyllä....tiedän että verovaroilla minullekin on maksettu lapsilisät ym.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Jokin kiva könttämäksu auton moottorin koon ja asuinpaikkakunnan mukaan voisi olla paikoillaan"

Miksi ihmeessä tämänkin pitäisi mennä moottorin koon mukaan? Eikös meillä ole jo sitä "ympäristötekijää" varten polttoainevero, ja polttoaineesta kerättävä arvonlisävero?

Ai niin, ja sehän ei tule menemään moottorin koon mukaan, vaan laskennallisten co2-päästöjen, mikä tarkoittaa sitä, että isolla polttomoottorillakin pääsee halvalla, kunhan on varaa ruuvata kylkeen sähkömoottori.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Jaa poistuu? Harmillista, että Suomessa liikkuvista autoista on jo autovero ehditty maksaa. "Tienkäyttömaksusta" ei taida siitä huolimatta saada vapautusta?

Toki uudistus on hyvä silloin, jos on ostamassa uutta kalliimmanpuoleista autoa ja varsinkin, jos vaihdokkia ei ole tai se on halpa.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Erinomainen uudistus. Ensi vuonna voin ostaa verottoman mersun. Tosin hieman harmittaa, että köyhät joutuvat subventoimaan ostostani tienkäyttömaksuilla.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Pitää muistaa että ulkomaalaiset virtaavat ostamaan suomesta verottomia autoja. Suomi maailman sosiaalitoimistona vain laajentaa toimintaansa, tottakai me maksetaan ajamisesta että saksalaiset ja ruotsalaiset vihdoinkin voi ostaa autonsa verottomasti.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Voi olla, että corollakansa joutuu subventoimaan autoverosi 1.24-kertaisena: Jos ja kun tieinfra annetaan yritykselle, perii yritys luonnollisesti "tienkäyttömaksut" arvonlisäveron kera.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Mitä veroa olet valmis nostaman, tai palvelua alasajamaan, että autoverosta saadut tulot valtiolle korvataan vai oletko valmis kenties rahoittamaan autoverosta saadut tulot velkarahalla.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Kehitysavusta voisi leikata puoli miljardia. Sopiiko sulle?

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Ei sovi, koska en halua lisää kansanvaelluksia.

Käyttäjän artolehkamo kuva
Arto Lehkamo

Höpö höpö.....autoveron nosto muutama vuosi sitten käänsi asiat päälaelleen. Veron tuotto laski rajusti kun ihmiset eivät enää ostaneet autoja siihen malliin kuin ennen. Eli ammuttiin ja pahasti omaan nilkkaan. Nyt kun vero poistetaan kokonaan, veikkaan ostobuumia ja nämä autot tulevat myös liikenteeseen joten tienkäyttömaksut kattavat enemmän kuin tarpeeksi entisen autoveron.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Auton verottomuus pitäisi luonnollisestikin kytkeä tienkäyttömaksuun. Eli uutta käyttömaksua perittäisiin ainoastaan verottomasti ostetuista autoista.

Muussa tapauksessa nyt autoja omistavat ihmiset joutuvat maksamaan samat verot kolmeen kertaan:

1) Ensin maksoivat autoveron kun ostivat auton
2) Sitten menettävät uudestaan tämän sijoittamansa rahan kun autot muuttuvat verottomiksi ja oman verollisen auton hinta romahtaa. Tämä toki realisoituu enemmän kirjanpidollisessa arvossa jos autoa ei myy.
3) Sen jälkeen kuitenkin vielä maksavat "tienkäyttömaksua", koska "autovero on poistunut"

Tuota oikeudenmukaisena pitävä henkilö taittaa todennäköisesti omat matkansa luudalla.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Nyt se sitten alkaa näyttää varmalta - autovero poistuu!"

- Yhtä varmalta näyttää, että tuolla uutisporkkanalla saatiin tämän maan autokauppa jumiin toistaiseksi. Kuka maksaa 50 tonnia tänään jos saman auton saa kesällä kymppitonnia edullisemmin?

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Kokonaisverotuksen pudottaminen on tietenkin täyttä huuhaata, mutta veron keräämiseen ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen.

Polttoainevero on selkeä ja luonnostaan ajoneuvon massan sekä kuutiotilavuuden huomioiva maksu. Iso auto ja iso moottori kuluttavat aina enemmän. Aivan samaan tolppahintaan mahtuisi hiilidioksidiin perustuva käyttömaksukin, koska sekin riippuu suoraan kulutuksesta.

Viitsisikö joku palkkaa siitä saava henkilö vaihteeksi laskea, paljonko polttoainevero nostaisi mittarihintoja, jos autoveron poisto hinnoitellaan niihin polttoaineisiin? Ja voi sen 10 % veronkorotustarpeen hinnoitella siihen samalla, niin ei tarvitse puliveivata minkään seurantajärjestelmän kautta.

Ja tosiaankin se jo yllä esitetty ekstrakysymys, eli miten autoveron poisto hyvitettäisiin vanhojen autojen omistajille? Jos ei, niin se menee jo liian paksuksi.

Käyttäjän JPiri kuva
Juhani Piri

Koetin kirjoittaa lyhyesti pääseikat. Tietty noiden asioiden kanssa on sumplimista, mutta pääpiirteet olisi nyt tässä. Puuttuu paljon, mutta kirjoitus olisi mennyt romaaniksi.

Autovero poistuu = hyvä autokanta uusiutuu. Kuka saa hyödyn = varakkaat. Kuka menettää = Vähempivaraiset ja valtio. Lisäksi ulkomailta saa tuoda käytettyjäkin autoja soppeliin hintaan (vähävaraisilla ei niihinkään ole varaa)

Ajoneuvovero laskee = hyvä vähemmän maksuja. Kuka saa hyödyn = Lähes kaikki, paitsi riippuu mitä verotetaan ja miten. Kuka menettää = Valtio, vähempivaraiset ja eritoteen isommat lapsiperheet. Ei ole varaa uuteen kiiltävään vähäkulutuksiseen autoon, mutta lapset on edelleen vietävä harrastuksiin ja itse käytävä töissä.

Polttoainevero laskee = hienoa, ajaminen on halvempaa. Kuka hyötyy = Lähes kaikki. Kuka menettä = Valtio, ulkomaalaisten liikennöintiin ei puututa mitenkään, muuten kuin halventamalla esim rekkaliikenteen maksuja (ne jotka kuluttava tiestöä).

Ylimääräinen tienkäyttömaksu viikko, kk tai vuosi = Selkeä. Kuka saa hyödyn = Varakkaat ja ne jotka tietävät ajavansa paljon. Kuka menettää = Valtio (ulkomalaisten liikennettä ei huomioida ollenkaan), vähävaraiset koska eivät tiedä onko rahaa maksaa koko vuotta (no ei varmasti ole, ja kk ja vk maksut ovat taatusti kalliimpia kun kertapompsi) jne..

Ratkaisu. poistetaan ajoneuvo ja autovero kokonaan. Säilytetään polttoaineveroissa se mitä EU määrää ja loppu on tiestön käyttömaksua ihan kuten sairausvakuutusmaksu joka tilitetään valtiolle suoraan tiestön ylläpitoon. Siihen osallistuvat niin ulkomaalaiset kuin suomalaisetkin.

Erona on se, ettei tarvita uutta yhtiötä ja liikesalaisuuksia. Jos halutaan matolaatikot autoon, niin ne voi vakuutusyhtiö tarjota ihan ilman valtion lobbaamistakin. Helppoa kuin heinänteko. Seuraava.

Tilitetään sitten valtiolle tiestön käyttömaksu tai otetaan mukaan yhtiömuotoinen järjestelmä, niin olen kyllä hyvin skeptinen sen suhteen että valtio on valmis luopumaan sellaisesta veropotista mitä autoilijoilta tulee. Ehkä alkuun kaikilla voisi olla kivaa, mutta eipä mene aikaakaan, kun kivaa on vain varakkailla. Uskokaa pois.

Lisäksi voitaisiin katsoa vähän tuota ulkomaalaisten harjoittamaa kaivosteollisuutta suomessa ja sen rahoittamista. Ne tekevät sitä lähes ilmaiseksi meidän luonnonvaroillamme.

Käyttäjän JPiri kuva
Juhani Piri

Otan nyt mutun mukaan, mutta luultavasti blogin kirjoittajalla on aina ollut varoja tai isä tai äiti on tarjonnut ne. Valitettavasti suurimmalla osalla kansalaisia ei tällaista mahdollisuutta ole ollut.

Esim sain kyllä itse lainata äitini autoa nuorempana ja sekin oli siihen aikaan aika vanha prutku kun vertasi pysäköintialuueen muihin autoihin.

Nyt sitten työttömänä 2 lapsen (joo hoidan lapseni itse) isänä ajelen 300e prutkulla jota huollan itse minkä pystyn. Onneksi kädentaidot ei ole surkeimpia, mutta ei minulla autoalan koulutusta ole. Silti osaan autolle tehdä vaikka mitä, ja jos en osaa niin hankin tietoa, koska ei ole varaa teettää remontteja ulkopuolisella.

Tokihan tässä rahaa olisi, JOS isä tai äiti olisi varakaita, pöytälaatikko pursuaa ideoita joille on laskettu aikamoiset tuotot (realistiset). Valitettavasti rahoitus puuttuu. Olis niin hellppoa hihkasta mutsille tai faijalle, et viittisittekö heittää 10k tai 100k et saan tän projektin loppuun. saatais siitä miltsi taskuun tai useempiki jos myydään oikeeseen aikaan.

Käyttäjän PetriFriari kuva
Petri Friari

“Niin moni autoilija on poistunut elämän valtatieltä joko yläkertaan tai....no....kyllä te tiedätte!”

Pääsevätkö autoveron vastustajat “yläkertaan”, ja joutuvatko veron kannattajat siihen toiseen paikkaan?

Käyttäjän artolehkamo kuva
Arto Lehkamo

Ei nyt sentään! Kyllä loppusijoituspoaikan määrää vielä tänäkin päivänä Jumala. Onneksi.

Toimituksen poiminnat